Klik op de foto voor meer informatie over QR-fit
Wat was het een mooi en gezellig feestje: Dorpshuis 40 jaar en opening van de nieuwe bovenzaal!
Per 1 mei is Karien vd Brandt na ruim 15 jaar gestopt met haar werkzaamheden voor 't Dorpshuis als beheerder. Janneke Weigergangs uit Baarle-Nassau heeft haar opgevolgd en is daarmee de nieuwe collega van Toon Graafmans.
Karien bedankt voor al die jaren trouwe dienst, en Janneke veel succes toegewenst!
ULICOTEN - De Bernarduskerk vormt letterlijk en figuurlijk het hart van Ulicoten. ‘Met bloedend hart’ maakt het parochiebestuur bekend dat het de kerk eind 2022 moet sluiten.
Jacques Hendriks 24-03-22, 17:00 Bron: BN DeStem
,,Het is pas een voorgenomen besluit. Parochianen moet minimaal twee keer de gelegenheid geboden worden om te reageren. Afgelopen woensdag was de eerste keer, donderdag 31 maart is een tweede bijeenkomst, om 20.00 uur in de kerk. Daarna wordt pas een definitief besluit genomen”, meldt Ernest olde Scheper, bestuurslid van de in 2020 gevormde parochie Sint Jan de Doper.
Deze parochie heeft kernen in Baarle-Nassau, Chaam, Ulicoten, Gilze, Riel en Alphen. De Willibrorduskerk in Alphen is aangewezen als parochiekerk. Wat er in de nabije toekomst met de andere godshuizen gebeurt, is nog niet duidelijk. Olde Scheper: ,,Dit is het startpunt van ons gebouwenplan. Over de andere kerken hebben we zelfs in potlood nog niets opgeschreven.”
Depot
Het voornemen heeft alles te maken met de afname van kerkgangers en daarmee de inkomsten. Het houdt in dat er vanaf 2023 geen vieringen meer gehouden worden in de Bernarduskerk. Pleister op de wonde is dat het bisdom Breda het kerkgebouw, eigendom van de parochie, gaat huren en zal gebruiken als depot voor de inventaris van onder meer andere kerken die noodgedwongen zijn gesloten.
Het bisdom betaalt niet alleen huurpenningen, het zal ook een deel van de onderhoudskosten op zich nemen. Olde Scheper: ,,Los van de financiële consequenties is het prettig dat een van de markantste gebouwen in de omgeving behouden blijft en dat er respectvol mee omgegaan zal worden. Van binnen en van buiten is het een prachtige kerk, het zou meer dan zonde zijn als die gesloopt wordt.”
Viering
Het parochiebestuur gaat de mogelijkheid onderzoeken om maandelijks toch een viering in Ulicoten te houden, zij het op een andere plaats. ,,Cultureel centrum Bremerpoort is een optie, al is dat wel een heel druk bezette locatie. Als het daar niet kan, moeten we alternatieven zoeken.”
Een deel van de kerk blijft toegankelijk en wordt ingericht voor bezinning en gebed. Olde Scheper: ,,Dan moet je denken aan een kapelletje voor het opsteken van kaarsjes. Misschien kunnen we daar straks wel op kleine schaal een doop houden, maar dat moeten we nog onderzoeken. Voor huwelijken en uitvaarten zullen we mensen vragen uit te wijken naar één van onze andere kerken. De begraafplaats in Ulicoten blijft wel beschikbaar.”
Bernardusoctaaf
En dan is er nog het jaarlijkse Bernardusoctaaf, het achtdaagse religieuze feest in augustus. ,,Dat is heel erg verbonden aan Ulicoten, wat mij betreft blijft dat ook in Ulicoten. Gelukkig valt het in de zomer en vinden diverse activiteiten buiten plaats. Dit jaar kan sowieso gewoon nog de Bernarduskerk gebruikt worden, pas in 2023 wordt het anders.”
Ernest olde Scheper beseft dat rooms Ulicoten die tijd nodig heeft. ,,Er is bij die mensen sprake van een rouwproces, dit moeten ze verwerken. Daarna gaan we gezamenlijk kijken hoe we het gelovig leven in Ulicoten vorm kunnen blijven geven.”
Bij bso de Uilenpoort vangen wij kinderen van basisschool de Uilenpoort buiten schooltijden en in schoolvakanties op. Onze mini-bso, voor kinderen van 4 t/m 6 jaar, is gevestigd binnen de Uilenpoort. BSO De Uilenpoort is in onze eigen ruimte gevestigd met onder andere een lokaal, grote binnen speelhal en het buitenspeelterrein van de basisschool. Zo is ons aanbod helemaal afgestemd op de belevingswereld van de kinderen. Hiermee bieden wij kinderen de mogelijkheid zich in een veilige omgeving te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Kinderen van 7 jaar en ouder vangen wij op bij Middelbare School De La Salle, waar wij gebruikmaken van een klaslokaal en de aula.
Bij Kober helpen wij de allerjongste kinderen om de wereld te ontdekken. Elke dag zetten wij ons vol overgave in om ze daarbij op de juiste manier te begeleiden. Het kinderdagverblijf is gevestigd in Baarle Nassau, direct aansluitend aan de basisschool De Uilenpoort. Kinderdagopvang, school, sport en gezondheid: het komt allemaal samen in brede school Uilenpoort. We hebben er onze eigen aantrekkelijk ingerichte, lichte groepsruimten én een eigen buitenspeelplaats die direct aan de groepen grenst. Zo voelt het lekker overzichtelijk, vertrouwd en kleinschalig. Naast de samenwerking met de basisschool De Uilenpoort werken we ook nauw samen met o.a. het dagcentrum van Amarant, die ook op deze locatie naast Kober gevestigd is. We zoeken voor de babygroep een nieuwe collega die op maandag, woensdag en donderdag beschikbaar is en ook flexibel. Je kan ook ingezet worden op de andere groepen van het kinderdagverblijf.
'Samen zorgen we ervoor dat kinderen groeien!'
Samen spelen, samen leren, samen groeien; dat lukt kinderen het best met de juiste begeleiding en ondersteuning. Deel jij onze pedagogische visie?
Kun je er op een positieve en actieve manier aan bijdragen? En vind je het aantrekkelijk te werken in een dynamische organisatie? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Voor bso de Uilenpoort en KDV De Uilenpoort (babygroep) zijn wij nog op zoek naar enthousiaste collega’s. Ben je geïnteresseerd?
Neem dan contact op Anne Laming, unitmanager, via alaming@kober.nl of bel (06) 27 05 76 95.
Wil jij meer informatie over deze en/of andere vacatures bij Kober kinderopvang? Neem dan eens een kijkje op www.werkenbijkober.nl.
In de meivakantie gaat Kober het wissellokaal geheel opnieuw inrichten. De wissel kan op de momenten dat Kober daar niet aanwezig is gewoon gehuurd worden voor vergaderingen etc. De meubels zijn verrijdbaar om meer plek te creëren, en de grote tafel kan en mag gewoon gebruikt worden om aan te vergaderen.
In de gemeenteraadsvergadering van 29 september 2021 heeft de raad goedkeuring gegeven om de zolder van de Bremerpoort in te richten. (luister hier het besluit terug) Door overschrijding van het budget in 2013 bij de bouw van de Bremerpoort is dat toen niet gebeurd. We zijn met z'n allen heel blij dat de kogel door de kerk is, omdat veel verenigingen tegen hun zin moesten uitwijken naar de openbare aula of de relatief koude gymzaal omdat Kober het wissellokaal een groot gedeelte van de week in gebruik heeft met het nodige permanente meubilair, waardoor te weinig ruimte overblijft. Bovendien was het wissellokaal de enige vergaderruimte van 't Dorpshuis.
In de opbergruimte die de Bernardusschool tot op heden in gebruik heeft wordt een lift geplaatst, en in de ruimte die dan nog overblijft wordt een kindertoilet en een verschoonmeubel geplaatst. Dit omdat Kober nu permanent in de Wissel zit met peutersoos en kinderopvang. De peuters hoeven straks niet meer via de openbare ruimte naar het openbaar volwassenentoilet, maar kunnen in hun eigen afgeschermde omgeving blijven.
De planning is om in de meivakantie, maandag 2 mei te beginnen met de werkzaamheden. Tevens gaat Kober in die week het Wissellokaal herinrichten in Kober-stijl.
Hierbij een schematische tekening hoe het eruit komt te zien.
Deze week (15 nov.) krijg je een brief met informatie over de nieuwe containers. In de brief staat wanneer IOK Afvalbeheer de nieuwe containers levert en wanneer zij de oude containers bij jou ophalen. Noteer de data in je agenda en volg de instructies die in de brief staan! Bij deze brief zit ook een folder met informatie over hoe je het beste jouw afval kunt scheiden. Bewaar deze folder goed!
Vragen over de nieuwe afvalinzameling? Bel gratis met 0800-9768777.
Waar een klein dorp groot in kan zijn
Zondag 22 augustus was het weer kermis in Ulicoten. Als werkgroep keken we de week ervoor met een bang hart naar de weersverwachtingen, want dat was niet veel soeps. Waar al dat volk vandaan kwam blijft voor ons gissen; was het een evenementje dat wél door mocht gaan tijdens de Corona, waren het de attracties die de kinderen aanspraken, was het de live-muziek die veel mensen trok? Hoe dan ook, we waren blij verrast met een “vol” kermisterrein, waarbij de tafeltjes en stoelen netjes op 1,5 meter afstand waren geplaceerd op het terrasgedeelte. Ruim 500 kermisvierders hebben we in mogen schrijven in het bezoekersregister, voor Ulicotense begrippen een unicum!
Foto’s en films van de hele dag zijn te bekijken op www.dorpshuisulicoten.nl
Opening kermis
Het begon allemaal na de Hoogmis in de Bernarduskerk, waar de Bernarduskoeken, gebakken door Ricardo Geerts, gezegend werden door Vicaris Generaal M. Lindeijer.
Jos Rijvers vervoerde de koeken in een antieke houten kruiwagen van de familie Meeuwesen van de kerk naar het Bremerplein, vergezeld van percussiegroep “Afslag Ulicoten” en de brassband.
Daar stonden burgemeester Marjon de Hoon-Veelenturf en de twee wethouders inmiddels klaar om de Ulicotense kermis officieel te openen. Muziekvereniging Ulicoten bracht daarop enthousiast enkele muziekstukken ten gehore, ze waren blij dat ze na lange tijd weer eens in het openbaar mochten optreden. Ondertussen werden de Bernarduskoeken die gratis bij een kop koffie werden geserveerd door het kermispubliek met smaak verorberd.
Kunst in Ulicoten
Er was een ‘kunstwedstrijd’ uitgeschreven, en 10 kunstwerken stonden uitgestald in de gymzaal van de Bremerpoort ter beoordeling van een vakkundige jury. Daarnaast was er ook een publieksprijs.
De vakjury kwam tot de volgende beoordeling:
1ste prijs: Inge Baeten met “Kermis Ulicoten”
2de prijs: Esther van den Abbeelen met: “De Weerspiegeling”
3de prijs: Gerda Oomen met: “Multimedia”
De publieksprijzen gingen naar:
1ste prijs: Richard Verheijen met “Typisch Ulicoten”
2de prijs: Axel Rijvers met een schilderij van Ulicoten
3de prijs: Esther van den Abbeelen met: “De Weerspiegeling”
De jury opperde het idee om het kunstwerk van Richard Verheijen, een afbeelding van Sint Bernardus gemaakt van restjes hout en ijzer, op een markante plaats in Ulicoten neer te zetten, naar het idee van “De Harende Boer”.
Marie-José Geerts gaf namens de dorpsraad en werkgroep “Kunst in Ulicoten” het kermispubliek een uitleg over de Harende Boer en de restauratie daarvan. Het beeld wordt op kosten van de gemeente gerestaureerd, vervolgens wordt er een mal van gemaakt en in brons gegoten. Dan kan het weer op zijn plek gezet worden bij het Haandpoaltje. Schoonmaak en klein onderhoud is dan voor de gemeenschap Ulicoten, zo is afgesproken met de gemeente.
De kleurplaten van de kinderen werden ook beoordeeld door de vakjury:
1ste prijs: Lena Koijen
2de prijs: Jorn Koijen
3de prijs: Sander Michielsen
Live optredens
Terwijl op het attractie-terrein de kinderen zich vermaakten in de draaimolen, bij de dit jaar opgeleukte kraampjes, of geschminkt werden door de dames van Kober, zou om 14:00 uur de eerste live-band beginnen met hun optreden, maar een plensbui zorgde ervoor dat heel het terras leegliep. Een half uur later kon Bulletproof dan toch van start.
Tijdens het optreden van Céline en Famke zorgde een stortbui ervoor dat wederom het hele terras leegliep, maar een half uur later zat het gewoon weer vol en konden ze hun optreden hervatten, met dank aan het honkvaste publiek! De fonkelnieuwe licht- en geluidsapparatuur van RF Speqtrum was ondertussen met pijn en moeite gered van de overvloed aan water. Volgend jaar toch maar eens een worst naar Clara gaan brengen.
Door al dat oponthoud kon “All about Willie” pas tegen half 7 aan hun optreden beginnen, maar gelukkig zat er toen nog steeds een groot aantal mensen op het terras. Pater Familias Frank Koijen kreeg ook een podium van zijn broers, en nam plaats achter het drumstel.
Drie live-optredens in verschillende stijlen, van talentvolle lokale artiesten; mooier gaat het niet worden!
Darts single 501
Op de vrijdag voor de kermis werd door Ricardo een dart-avond georganiseerd in de Bremerpoort, waar darts-liefhebbers van heinde en verre op af kwamen. 34 darters namen het tegen elkaar op, waarvan de winnaars er met de prijzenpot vandoor gingen, de opbrengst van de € 7,50 entree.
We kunnen het niet alleen…
Rest ons nog een aantal mensen te bedanken, want zonder deze mensen is een kermis organiseren in Ulicoten eenvoudigweg niet mogelijk. Dat zijn in de eerste plaats de ruim 40 vrijwilligers die op de kermisdag geholpen hebben met opbouw en afbraak, bemanning van de attracties, achter de bar en de obers. De live-muziek die gratis of voor een vriendenprijsje kwamen optreden, alsook de mensen van licht en geluid. Ook de ontelbare lokale sponsors die de prijzen hebben geschonken voor het Rad van Avontuur wat door Toon Graafmans tussen de optredens door voortreffelijk werd gepresenteerd. De juryleden voor “Kunst in Ulicoten” en natuurlijk de kunstenaars zelf. De werkgroep “Kunst in Ulicoten”. De zakgoedwagen die als podium voor de live-muziek heeft gediend, bouwmaterialen voor de standjes en gebruik van het springkussen, allemaal gratis. De gemeente, die begrijpt dat Ulicotense Kermis geen groot evenement is en daarom de vergunning heeft verleend. En last but not least: onze kartrekker die maandenlang lééft voor Ulicotense kermis, Angela bedankt!
Kermiswerkgroep Ulicoten
(OPROEP) Hoi hoi,
Sinterklaas komt weer naar ons landje 🤗. Ondanks de corona zal hij toch in een bepaalde vorm de kids in ons dorp niet vergeten. (later hierover meer) Maar hij wordt al een dagje ouder 😉 en weet daarom niet zo goed meer welke
kindjes er in 2020 zijn geboren. Kunnen jullie ons helpen door hieronder of via pb door te geven welke kids er in je omgeving dit jaar zijn geboren zodat hij zeker niemand vergeet?
(Met jullie hulp staat de teller op 6 kids reeds geboren)
Alvast
bedankt!
https://www.facebook.com/Oranje-Comit%C3%A9-Ulicoten-1720779454817439
Chaamseweg-Hazenberg
Baarleseweg
De Strumpt
Op woensdag 21 januari tijdens het dorpsgesprek hebben de werkgroep kermis én de werkgroep Ulikwizz ieder een dorpsduim mogen ontvangen van de burgemeester. TROTS!!! Dit jaar organiseren werkgroep Kermis, werkgroep Ulikwizz en werkgroep Bernardus (ivm 25-jarig bestaan) gezamenlijk de kermis, houdt 21-22-23 augustus vrij in je agenda!
ABN AMRO, ING en Rabobank hebben besloten om hun geldautomaten onder te brengen bij Geldmaat B.V., tevens handelend onder de naam Geldmaat. De drie banken, als aandeelhouders, realiseren zo samen met hun partner Geldmaat B.V. een efficiënter netwerk
van geldautomaten. Op die manier blijf contant geld ook in de toekomst beschikbaar, bereikbaar, betaalbaar en betrouwbaar.
Op maandag 20 januari 2020 is ook de geldautomaat bij Bremerpoort vervangen.
klik hier voor de video-opnames van het dorpenconcours (video: John Tielemans)
klik hier voor de foto's van het dorpenconcours (foto's: Silvie Verheijen)
Woensdagavond 9 oktober mocht het bestuur van Stichting 't Dorpshuis deze mooie cheque in ontvangst nemen van de ambassadeurs van de Rabobank. Hartelijk dank aan iedereen die op 't Dorpshuis gestemd heeft en aan de Rabobank.
Precies 6 jaar na de officiële opening van de Bremerpoort heeft het evenementenplein ook een naam gekregen: BREMERPLEIN. Het naambord werd op burendag onthuld door burgemeester en wethouders.
Klik hier voor de video van de onthulling door burgemeester en wethouders
Voor de geïnteresseerden: nu we ruim een jaar de zonnepanelen op het dak hebben liggen kunnen we het voordeel berekenen. De linkse helft van het diagram geeft de kilowatturen weer die we hebben moeten afrekenen bij de energiemaatschappij. De rechtse helft geeft de opbrengst van de panelen weer. Een totaal voordeel voor de Bremerpoort van € 2.405,- op jaarbasis. Het betreft de periode juli 2017 tot juli 2018 in het blauw, en de periode juli 2018 tot juli 2019 in het rood. De panelen zijn eind juni 2018 in werking gegaan.
Na vele dagen tussen hoop en vrees te hebben geleefd bereikte zaterdagavond ons het droevige bericht dat Henk Theeuwes, sinds jaar en dag onze voorzitter en drijvende kracht achter het Dorpshuisbestuur en Bremerpoort, de strijd had verloren.
15 jaar lang is Henk voorzitter geweest van een Dorpshuis dat inmiddels ook stáát als een huis, midden in de Ulicotense samenleving, mede door zijn inspanningen.
In 2007 stond hij samen met de gemeente en de Rabobank aan de wieg van het Dienstencentrum, inmiddels ook niet meer weg te denken uit Ulicoten.
In 2012 stond hij aan de wieg van Bremerpoort, de nieuwe huisvesting voor ’t Dorpshuis. Vele vergaderingen heeft dat gekost met de andere gebruikers, wat niet zelden nachtwerk werd. Dat Henk niet over zich heen liet lopen en ook niet al te kort van stof was zal daar ongetwijfeld aan hebben bijgedragen.
Hij nam namens ‘t Dorpshuis zitting in de beheercommissie Bremerpoort, en voor die commissie nam Henk ook weer het meeste werk op zich. Als er alarm was bij Bremerpoort kwam dat als eerste bij Henk terecht. Daarvoor heeft hij menigmaal ’s nachts uit bed gemoeten. Ook het onderhoud in en om het gebouw hoorde tot zijn taak. Daarvoor moest veel geregeld worden met gemeente en onderhoudsmonteurs.
Inmiddels was hij één brok kennis en ervaring van alles wat met Bremerpoort te maken heeft, iets wat we ongetwijfeld gaan missen de komende tijd. Als iemand een vraag kreeg waar die het antwoord niet op wist, was het steevast: “Dat moet je aan Henk vragen”.
Samen met Dienstencentrum heeft Dorpshuis een paar werkgroepen in het leven geroepen om activiteiten te organiseren zoals Kermis en Kerstmarkt. De bedoeling van zo’n werkgroep is om het bestuur te ontlasten, maar dat had Henk niet zo goed begrepen. Vorig jaar heeft hij een kermistoertocht georganiseerd, wat heel succesvol was, en daar was hij nu weer mee bezig. Ook wilde hij bij alle invalswegen reclameborden langs de weg voor de Ulicotense kermis, hij zou die zelf gaan zetten, maar het mocht niet zo zijn.....de borden zijn net terug van de drukkerij.
Samen met Angela was hij het eerste aanspreekpunt tijdens de kermis, maar de vele vrijwilligers konden hem zelden vinden omdat hij overal tegelijk bezig was. Delegeren stond namelijk niet in zijn woordenboek, je kunt beter alles gewoon zelf doen. Als hij écht nergens meer te vinden was kon je het best in de afwaskeuken gaan kijken, waar hij dan de vaatwasser aan het in- en uitruimen was met kop en schotels.
En zo was Henk alleen al voor het Dorpshuis en Bremerpoort bijna dagelijks bezig met vrijwilligerswerk. Van kopjes afwassen tot onderhandelen met de gemeente, en van koffie schenken tot het werven van nieuwe vrijwilligers. Als het aan ons had gelegen had hij daarvoor dit jaar al een lintje gekregen. Alleen tijdens de organisatie van de SGW, één van zijn andere passies, was hij bereid om zijn werkzaamheden voor ’t Dorpshuis op een lager pitje te zetten.
We verliezen in Henk een gedreven voorzitter en een werkpaard.
Wij wensen Anny, zijn moeder, broers en zussen, neven en nichten en verdere familie en naasten, veel sterkte toe om dit verlies te verwerken.
Bestuur en medewerkers Stichting ’t Dorpshuis
Maandag 1 juli 2019 was Karien van den Brandt-Koijen 12,5 jaar werkzaam als beheerder van 't Dorpshuis. Begonnen in de Dorpsstraat en sinds bijna 6 jaar gevestigd in de Bremerpoort.
Daar hoort natuurlijk een bloemetje bij, aangeboden door bestuurslid José van Dun, en een cadeaubon aangeboden door penningmeester Monique Tielemans. Gevolgd door een spontane serenade van de brassband, die op maandagavond hun repetitie-avond hebben.
Karien, bedankt!
BINNENKORT IN UW BRIEVENBUS
Waarom 200%?
Omdat 200% een gevoel oproept van lokale trots. We maken een glossy met een meer dan 100% lokale of regionale uitstraling. De naam en inhoud doen het gevoel van lezers weerspiegelen en maken die ook acuut nieuwsgierig omdat het over bekend terrein gaat. Zij lezen verhalen van “Goh, wist jij dat?”. Alsof je het er als inwoners met elkaar over hebt en wat daarna ook daadwerkelijk gebeurd.
Zijn er verhalen waar wij nog niets van afweten? Evenementen die zeker de aandacht verdienen? Of bevinden zich er misschien wel superhelden onder de inwoners in je woonplaats? Tip ons dan! Wij geven u de kans om uw verhaal te vertellen. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe verhalen. Wij laten snel iets weten. 200 procent! Tel: 06-20612740 of klik hier
In het buitengebied van Ulicoten hangen nog vrijwel geen AED apparaten. Wellicht als (buurt)vereniging of bedrijf toch iets om over na te denken.
Via onderstaande link kunt U er voordelig een aanschaffen.
klik hier voor meer informatie over een AED apparaat aanschaffen
Er komen langzaam maar zeker steeds meer AED apparaten te hangen in Ulicoten, en dat is uiteraard een goede zaak. In de afgelopen maand is er al twee keer met succes gebruik van gemaakt. Probleem is dat het aantal mensen dat weet hoe je zo'n apparaat moet bedienen niet in gelijke verhouding toeneemt. Geef je daarom op om een cursus Reanimatie / AED-gebruik te volgen, georganiseerd door "Stichting tot Bevordering Gezondheid Ulicoten". Dat kan bij Marja Kusters, of bij het Dienstencentrum. Je wilt het niet meemaken dat wanneer elke seconde telt je met zo'n apparaat in je handen staat en niet weet wat je moet doen!
DUS SCHROOM NIET EN GEEF JE OP!!!
Angela Boomaerts-Roelen is vanwege tijdgebrek gestopt als bestuurslid van 't Dorpshuis. Maar ze liet al doorschemeren dat ze in de toekomst misschien weer wel tijd genoeg heeft om terug te keren. Ze blijft gelukkig wel actief in de Kermiswerkgroep, waarvan zij aan de wieg stond.
Angela, bedankt voor alle energie die je in 't Dorpshuis hebt gestoken, en wie weet tot ziens!
De heer Jos Rijvers ontving een Koninklijke Onderscheiding voor zijn jarenlange inzet voor de lokale samenleving. Hij is sinds 2009 bestuurslid van ZLTO Baarle-Nassau Ulicoten. Ook is hij voorzitter van de Agrarische Natuurvereniging en bestuurlijk actief in het Coöperatief Collectief Agrarisch Natuurbeheer West-Brabant. Hij vormt een belangrijke schakel tussen de plaatselijke boeren en organisaties als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer.
Jos stond aan de wieg van Baarle-NassauGlas en is sinds de oprichting in 2015 voorzitter van deze coöperatie. Hij vervulde een belangrijke rol om het buitengebied van de gemeente Baarle-Nassau aan te sluiten op het glasvezelnetwerk, nadat de coax-kabel verdween: 1.100 leden werden aangesloten.
Hij is mede oprichter en al bijna 20 jaar penningmeester van de Chaamse Hoender Club.
Tot slot is hij al jarenlang actief in de lokale politiek. Eerst als lid van de achterban van Fractie Ulicoten. En sinds 2010 als lid van de gemeenteraad, waarvan de laatste 5 jaar als fractievoorzitter.
Jos is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
Op 21 maart kreeg de kermiswerkgroep een telefoontje van de gemeente dat het de Burgemeester en Wethouders behaagd heeft om een dorpsduim toe te kennen aan de vrijwilligers van de Ulicotense Kermis, "vanwege het doorzettingsvermogen om de kermis te behouden in Ulicoten".
Daar zijn de vrijwilligers uiteraard superblij mee en apetrots op, en dan nog niet eens zozeer om het geldbedrag van 500 euro dat daaraan verbonden is. Gewoon een stukje erkenning vanuit de gemeente voor de vele uren die de vrijwilligers bezig zijn om elk jaar weer een gezellige kermis in Ulicoten te organiseren, nadat de kermisexploitanten er geen brood meer in zagen.
De werkgroep weet dat ze de figuurlijke dorpsduim al lang gehad heeft van de Ulicotense bevolking, en dat is ook waar ze het allemaal met liefde en plezier voor doen, maar dit is toch wel de kers op de kermistaart! De officiële uitreiking zal tijdens het eerstvolgende dorpsgesprek in het najaar plaatsvinden.
Stichting 't Dorpshuis wil hierbij de werkgroep en alle 46 (!) vrijwilligers van harte feliciteren met deze dorpsduim!
Ook Ulivents van harte gefeliciteerd met jullie dorpsduim voor de Ulikwizz! Een leuk initiatief voor alle inwoners van Ulicoten, die de saamhorigheid alleen maar kan vergroten.
Op deze pagina tref je alle nieuwtjes van 't Dorpshuis, inclusief de nieuwsbrieven van de Bremerpoort.
Tijdens het dorpsgesprek kwam een vraag over de opbrengsten van de zonnepanelen. In de ruim 5 maanden dat ze actief zijn hebben ze 26.000 Kwh opgewekt, waarvan 6.700 Kwh is teruggeleverd.
Dit geeft na aftrek van de huurkosten aan de gemeente, die eigenaar is van de zonnepanelen, een besparing van ongeveer € 1.600,- in deze 5 maanden voor de gehele Bremerpoort. Voor het gedeelte van 't Dorpshuis betekent dit een besparing van ongeveer € 1.000,- in deze 5 maanden.
In bijgaande grafiek kun je de opbrengst van de panelen per maand zien.
Na een lange tijd van steeds minder geboortes in Ulicoten is het de laatste jaren gelukkig weer stijgende. Dat heeft meteen gevolgen voor Bremerpoort en de verenigingen bij 't Dorpshuis.
Hoe dan?
Omdat
Bremerpoort een MultiFunctionele Accommodatie is, moeten de 3 participanten ('t Dorpshuis, Bernardusschool en Kober) verschillende ruimtes met elkaar delen.
Kober heeft nu meer ruimte nodig voor de opvang van baby's, peuters, kleuters en
oudere kinderen.
Daarom maakt Kober vanaf heden 2 ochtenden per week gebruik van het zogenaamde "wissellokaal". Dit lokaal is nu ingericht met blijvend meubilair voor de kinderen, met als gevolg dat er minder ruimte overblijft voor
o.a. de gym, "samen eten" en Young Voices. Deze zetten hun activiteiten nu voort in de aula en in de kleine gymzaal.
Wij danken betreffende verenigingen voor hun begrip, en het positieve is dat Bremerpoort weer vol zit met jonge aanwas, die later als
ze groot zijn de weg naar Bremerpoort zó goed kennen dat ze vanzelf aansluiten bij één van de vele verenigingen!
Heel veel dank aan de Rabo en iedereen die een stem op ons heeft uitgebracht!!!
Na de muziekvereniging het hoogste aantal stemmen,
daar zijn we uiteraard heel blij mee en trots op!
Hier kunnen we héle leuke dingen mee doen voor Ulicoten!
't Dorpshuis, mede namens Ulikids, Kermiswerkgroep en Kerstmarktwerkgroep (i.s.m. Dienstencentrum)
Doorlopende vacature Beheerder Dorpshuis Ulicoten M/V
Algemeen
Bremerpoort is een MultiFunctionele Accommodatie in Ulicoten. Dorpshuis Ulicoten huist samen met basisschool Bernardus, Kober kinderopvang en Dienstencentrum in Bremerpoort. Met deze partijen heb je dus qua planning veel te maken.
Het Dorpshuis is de thuisbasis voor vele verenigingen uit Ulicoten en daarbuiten. Het gebouw beschikt over een grote zaal met uitschuifbaar podium, in gebruik als gymzaal maar ook geschikt voor (muziek)optredens en theaterproducties, een aula met bar en een nieuwe multifunctionele ruimte op de bovenverdieping, geschikt voor vergaderingen en allerlei andere activiteiten.
Dorpshuis Ulicoten is dagelijks geopend bij activiteiten. Deze activiteiten vinden voornamelijk plaats in de avonduren, maar ook een paar dagdelen en soms in de weekenden en feestdagen.
Dorpshuis Ulicoten werkt bij verschillende activiteiten met vrijwilligers achter de bar.
Dorpshuis Ulicoten wordt geleid door het bestuur van Stichting ’t Dorpshuis.
Functieomschrijving & werkzaamheden
Wij zijn op korte termijn op zoek naar een enthousiaste gastvrouw/gastheer voor circa 15 uur per week, op maandagavond, woensdagochtend en -avond, en een paar keer per jaar op zaterdag of zondag. Aantal uren of andere dagdelen zijn bespreekbaar.
In deze functie ben je samen met je collega-beheerder de spil van Dorpshuis Ulicoten. Jullie zorgen ervoor dat de organisatie optimaal kan draaien. Als enthousiaste duizendpoot weet jij het overzicht te bewaren, de bezoekers gastvrij te bedienen en zorg jij er te allen tijden voor dat het gebouw er tiptop in orde uitziet. In overleg met je collega-beheerder delen jullie zelf je uren in.
Je taken bestaan onder andere uit:
Profiel
Dorpshuis Ulicoten is een plek waar veel verschillende doelgroepen komen en iedereen zich thuis moet voelen. Gastvrijheid en een enthousiaste houding staan met stip op één.
Verder vinden we het belangrijk dat je:
Wat bieden wij
Een prettige en no-nonsense werksfeer binnen het Dorpshuis Ulicoten.
Je krijgt een 0-uren contract van “Stichting ‘t Dorpshuis Ulicoten”, op oproepbasis.
In eerste instantie krijg je een tijdelijk contract met een proeftijd van 1 maand, met de mogelijkheid tot een vaste aanstelling.
Je ontvangt een marktconform salaris op basis van Cao Sociaal Werk, Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening.
Wil je solliciteren op bovenstaande functie?
Mail je CV + motivatie uiterlijk 31 maart 2024 naar secretaris Toon de Bont: debontdejong@gmail.com
Met vriendelijke groet, Bestuur Stichting ‘t Dorpshuis